Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.
widgeo.net

Sunday, August 2, 2009

ISA??? Relevan atau tidak???








Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (Lazimnya dikenali sebagai ISA, iaitu akronim nama bahasa Inggerisnya, Internal Security Act) merupakan undang-undang tahanan pencegahan yang sedang berkuatkuasa di Malaysia. Sesiapa pun boleh ditahan oleh polis selama 60 hari berturut-turut tanpa perbicaraan untuk tindak-tanduk yang dijangkakan mengancam keselamatan negara atau mana-mana bahagian daripadanya. Selepas 60 hari, seseorang tahanan itu boleh ditahan lagi selama tempoh dua tahun jika diluluskan oleh Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, dan sekaligus membolehkan penahanan terus tanpa perbicaraan. Pada tahun 1989, kebolehan mahkamah untuk menyiasat kuasa Menteri di bawah peruntukan ini telah dihapuskan dengan beberapa pindaan kepada Akta ini. Pada masa kini, mahkamah boleh melihat semula hanya perkara-perkara teknikal sahaja berkenaan sebarang penahanan di bawah ISA.

Semenjak tahun 1960 apabila Akta ini dikuatkuasakan, beribu-ribu orang termasuk ahli kesatuan sekerja, pemimpin pelajar, aktivis hak buruh, aktivis politik, golongan agama, ahli akademik dan aktivis badan bukan kerajaan telah ditahan di bawah ISA. Ramai aktivis politik pada masa dahulunya telah ditahan untuk lebih daripada sedekad.

Perkara yang menjadi persoalannya sekarang,adakah akta ISA masih relevan dan boleh diguna pakai pada waktu ini??setelah apa yang dibuat atau lebih terperinci "DISALAHGUNA"..memisahkan hubungan kekeluargaaan seperti Suhaila,istei salah seorang tahanan ISA yang sedang memperjuangkan Gerakan Mansuhkan Isa (GMI),beliau dipisahkan oleh suaminya selama lebih kurang 8 tahun,malah lebih kejam lagi,suaminya (maaf saya lupa nama)kematian ibonda tercinta dan hanya mendapat pelepasan untuk melawat jenazah ibunya dalam masa yang sangat singkat,masih perlukah ISA dinegara MALAYSIA ini???



Tanggal 1/8/2009,telah diadakan satu perhimpunan secara besar-besaran untuk menyeru kepada kerajaan supaya Akta ISA dimansuhkan,bertempat di Pusat membeli belah SOGO,Masjid Negara,Masjid Jamek,Pasar seni dll. Tetapi suara rakyat bukannya dibalas dengan layanan mesra,malah dilayang dengan cara yang lebih mesra iaitu tembakan "BOM ASAP" yang amat memedihkan mata bila terkena asapnya walaupun berada didalam jarak yang agak jauh,apatah lagi bila berada pada jarak yang dekat.

Saya berkesempatan untuk menyertai perhimpunan ini tetapi agak terlewat sikit sampai ketempat lokasi perhimpunan,baru sahaja sampai di Pasar Seni,jalan untuk menuju keMasjid Negara telah ditutup oleh "PAK TURUT" kerajaan. Sempatlah juga saya mengambil gambar sedikit sebanyak suasana keadaan. Ada satu perkara yang membuatkan saya agak terharu,budak kecil sekitar umurnya linkungan 3-4 tahun turut terkena penangan "ASAP POWER" ini,dan perkara lain kesanggupan golongan tua yang telah kita semua tahu kudratnya kurang TETAPI menyertai juga perhimpunan MANSUHKAN ISA ini.



Akhir kata,segala yang baik daripada ALLAH dan yang buruk daripada diri saya sendiri,saya lampirkan sedikit sebanyak gambar yang saya ambil sewaktu perhimpunan dan dari internet beserta video yang diambil dari laman Youtube untuk menunjukkan kepada para pembaca tentang semangat,perit derita,pahit maung rakyat Malaysia yang menyertai perhimpunan ini supaya Akta ISA dimansuhkan.
sekian...

2 comments:

denaikecil said...

salam tuan mat lanai,

1.Tahniah Tuan adalah seorang pemberani yang menyatakan perkara yang hak.

2.Semoga tuan di berikan kekuatan untuk menulis perkara yang benar yang mampu menyuntik kesedaran kepada semua pembaca.terimakasih!

mat lanai said...

waalaikumussalam..
terima kasih atas pujian
segala yang baik daripada allah,yang buruk dari diri saya sendiri..
saya hanya menyatakan pendapat saya sahaja tanpa pengaruh dari mana2 pihak sekalipun...